piątek, 3 czerwca 2011

"Zwierciadło pęka w odłamków stos" - Agatha Christie

Tytuł oryginalny: The Mirror Crack'd from Side to Side
Tytuł polski: Zwierciadło pęka w odłamków stos
Autor: Agatha Christie
Tłumaczenie: Elżbieta Gepfert
Ilość stron: 254
Rok wydania: 2009

Literatura A. Christie powala mnie na kolana. Zwierciadło pęka w odłamków stos to dopiero druga książka pióra tej autorki, która przeczytała, ale mimo wszystko uważam ją za jedną z moich ulubionych autorów. Na podstawie jej powieści powstało wiele ekranizacji. Myślę, że najbardziej znanymi są filmy oraz książki opisujące przygody Herculesa Poirot'a oraz panny Murple.

Zwierciadło pęka w odłamków stos to jedna z serii książek opowiadająca o zagadkach rozwiązywanych przez pannę Murple - bystrą staruszkę mieszkającą w małym miasteczku St Mary Mead. Tym razem do morderstwa dochodzi w jednej z posiadłości w miasteczku, Gossington Hall, którą kupiła znana gwiazda filmowa, Marina Gregg. Podczas przyjęcia charytatywnego na rzecz St John Ambulance, które odbyło się właśnie w tej rezydencji, zostaje zamordowana Heather Badcock. 

Z początku podejrzenia padały na męża Heather, jednak później wszystko zaczyna wskazywać na to, że prawdziwym celem była Marina Gregg, a biedna mieszkanka St Mary Mead zginęła przez zbieg okoliczności.  Podczas dochodzenia dochodzi do kolejnego morderstwa, a układanka zaczyna być coraz bardziej kompletna. Z każdą kolejną rozmową, wizytą czy przesłuchaniem Scotland Yard i panna Murple dochodzą do rozwiązania zagadki.

Kto okaże się przebiegłym mordercą, a kto jego prawdziwą ofiarą? Co spowodowało, że ta kobieta musiała zginąć? Tego wszystkiego możecie dowiedzieć się czytając tę książkę. Jeśli jednak ktoś nie przepada za czytaniem zawsze może zobaczyć ekranizację Zwierciadła... 

Dość tajemniczy tytuł pochodzi z dość znanego we wczesnych latach XX wieku poematu A. Tennyson'a Pani na Shalott: 
Zerwana nić jak cienki włos,
Zwierciadło pęka w odłamków stos,

,,Klątwa nade mną”, woła w głos
Pani na Shalott.

Spotkałam się już z tym poematem czytając Liceum Avalon i już wtedy zachwyciłam się nim. Dopiero teraz udało mi się znaleźć cały tekst i chodzi mi po głowie pomysł nauczenia się go na pamięć : )

Wracając do Zwierciadła... mogę powiedzieć jeszcze, że ten kryminał czyta się szybko i bardzo "gładko". Styl autorki jest znakomity, trzyma nas w napięciu i jednocześnie przedstawia nam po kolei wszystkie fakty tak, abyśmy sami mogli snuć swoje domysły na temat zbrodni. W najbliższym czasie planuję zakup kolejnych części serii kryminałów A. Christie z panną Murple w roli głównej i wszystkim polecam je z całego serca!

13 komentarzy:

  1. Fajnie, że polecasz, bo ja jeszcze nie miałam okazji zapoznać się z tą [jakże popularną!] autorką. Trzeba będzie to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Christie, więc z pewnością przeczytam:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Aktualnie na mojej półce gości siedemnaście książek od A. Christie, która jest moim guru wśród książek! Tej pozycji jeszcze nie czytałam, ale z całą pewnością to zrobię. I uwielbiam okładki do książek A. Christie z tego wydawnictwa.
    Ps. W końcu moją ulubioną książką jest "I nie było już nikogo" tej autorki. Jeśli nie czytałaś, to powinnaś! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkowicie mnie zachęciłaś, dopisuje do listy książek do przeczytania!
    Pozdrawiam,
    Kass

    OdpowiedzUsuń
  5. Insane - "I nie było już nikogo" to pierwsza książka (z dwóch)A. Christie, którą czytałam. Jest naprawdę świetna! Zgadzam się z Tobą. : )

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. a ja... nie znam niczego tej autorki, choć to przecież tak znane nazwisko. Może to wynika z tego, że nie przepadam za kryminałami. Może kiedyś... ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. A przy okazji - dziękuję za zalinkowanie! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oleńka - Myślę, że czas to zmienić! A. Christie pisze na prawdę świetnie. Wydaje mi się, że nawet jeśli do tej pory nie przepadałaś za kryminałami to teraz to się zmieni :D

    niedopisanie - ja również o tym marzę, ale możliwe będzie to w dość odległej przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie czytałam jej książek, ale napewno przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio dużo słyszę o tej autorce i mimo że nie lubię kryminałów, to muszę sięgnąć po którąś z jej książek;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ah, sławna Christie :) Nie czytałam żadnego z jej dzieł i ąz mi wstyd. Muszę to nadrobić tym bardziej, że uwielbiam tego typu książki. Bardzo ciekawa recenzja i zachęcająca :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Anonimowy31/5/13 12:40

    Przeczytałam już :
    - Rosemary znaczy pamięć
    - ABC
    - oraz Przyjdź i zgiń

    uwielbiam książki tej autorki , i wszystkie gorąco polecam , właśnie jestem w trakcie czytania "zwierciadło pęka w odłamków stos" i bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli udało Ci się znaleźć chwilkę czasu, po to, aby przeczytać powyższy tekst, proszę, znajdź drugą chwilkę, aby wyrazić swoją opinię na jego temat.
Dla mnie ważny jest KAŻDY komentarz, każda informacja o tym, że ktoś tu był, poznał moje myśli. I pozostawił po sobie ślad :)