piątek, 20 lutego 2015

"Merida Waleczna" | "Zaplątani" | Bajki

Tytuł: Merida Waleczna
Tytuł oryginalny: Brave
Reżyseria: Mark Andrews, Brenda Chapman
Premiera: 7 sierpnia 2012 (Polska) 10 czerwca 2012 (świat)

Merida to rudowłosa, odważna księżniczka, która nie chce wychodzić za mąż. Uważa, że wszystko byłoby dobrze gdyby tylko mama przestała jej mówić co ma robić i jak żyć. Najbardziej jednak zależy jej na tym, by zmieniła zdanie co do rychłego wyjścia za mąż. Merida robi co może, ale zamiast rozwiązać problem stwarza kolejne. Będzie musiała poradzić sobie z pochopnie podjętą decyzją i klątwą rzuconą bardzo dawno temu. Czy jej się uda? Czy rudowłosa, niepokorna księżniczka w końcu się podporządkuje? A może historia zakończy się jeszcze inaczej?

Merida Waleczna to nie tylko dobra, pełna humoru animacja, ale (jak to w bajkach Disney'a bywa) dawka dobrych rad i przestroga dla młodych oraz starszych widzów. Jest czas na łzy i czas na śmiech.

Tytuł: Zaplątani
Tytuł oryginalny: Tabgled
Reżyseria: Nathan Greno, Byron Howard
Premiera: 26 listopada 2010 (Polska) 24 listopada 2010 (świat)

Kto nie zna historii o Roszpunce? Przyznam się - ja! Z opowiadanych w dzieciństwie bajek pamiętam tylko, ze była długowłosą księżniczką, która mieszkała w wieży i zrzucała swój długi warkocz, by ktoś mógł dostać się na górę. Opowiedziana w Zaplątanych historia z miejsca przypadła mi do gustu. Porwana za młodu królewna ukrywana przed światem przez złą czarownicę przez przypadek poznaje Flinna, który zakradł się do jej wieży uciekając przed pościgiem. Księżniczka ukrywa drogocenny przedmiot, który złodziejaszek miał przy sobie i obiecuje go zwrócić jeśli chłopak zabierze ją z wieży i pokaże światła, które latają po niebie co roku w jej urodziny. Tak dobrana para rusza na wyprawę. Szybko stanie się jednak jasne, że droga nie będzie prosta i przyjemna, a najlepszą bronią w walce z przeciwnościami losu okaże się... patelnia! Pełna zabawnych zwrotów akcji, piosenek, humoru i dobrych rad bajka może przypaść do gustu każdemu, młodszemu czy starszemu, widzowi.

Dlaczego bajki? Bo pomimo wciąż zwiększającego się wieku widza nie przestają śmieszyć, bawić i uczyć. Poza tym animacja kojarzy się z dzieciństwem, dobrą zabawą i beztroską. Jakkolwiek ważne i poważne przesłanie będzie niesione przez taką czy inną bajkę odbiorca zawsze, prócz łez i morału, poczuje ogromny przypływ radości, a dobry humor sam zapuka do naszych drzwi. Taką dawkę szczęścia chętnie przyjmę w każdej wolnej chwili między czytaniem bardziej "dorosłych" książek i liczeniem "skomplikowanych" rzeczy. 

8 komentarzy:

  1. Kocham oglądać bajki, mimo iż dawno wyszłam z "bajkowego" wieku... niestety Merida mi się nie podobała. może i miała piękne przesłanie, ale jednak nie mogłam znieść tej rudowłosej dziewczynki. Zaplątanych natomiast uwielbiam i oglądałam już tyle razy, że nie jestem w stanie tego zliczyć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie Merida zauroczyła, chociaż rzeczywiście zupełnie różni się od innych żeńskich postaci Disney'a i na pewno nie zaliczę jej do grona "najulubieńszych". Mimo to miło spędziłam z nią czas. Zaplątanych widziałam po raz drugi, ale czuję, ze to jeszcze nie koniec... :)

      Usuń
  2. Pierwszą bajkę oglądałam w kinie, drugą niedawno w telewizji - obie mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to bajki - mają w sobie urok :) Czy to w domu czy to w kinie...

      Usuń
  3. Oglądałam "Zaplątanych" - naprawdę świetna bajka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie się zgadzam :) Meridę Waleczną też polecam - chociażby dla uzupełnienia kolekcji Disney'owskich księżniczek.

      Usuń
  4. "Merida Waleczna" jest naprawdę świetną animacją! Odwaga..
    "Zaplątani" już mi tak mocno do gustu nie przypadło, a jeżeli mam byc całkowicie szczera to totalne dla mnie dno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dno? Dlaczego...? Szczerze mówiąc pierwszy raz się spotykam z aż taką krytyką "Zaplątanych", chociaż wiadomo - o gustach się nie powinno dyskutować ;)

      Usuń

Jeśli udało Ci się znaleźć chwilkę czasu, po to, aby przeczytać powyższy tekst, proszę, znajdź drugą chwilkę, aby wyrazić swoją opinię na jego temat.
Dla mnie ważny jest KAŻDY komentarz, każda informacja o tym, że ktoś tu był, poznał moje myśli. I pozostawił po sobie ślad :)